fredag 5 juni 2009

Terminator Salvation

Såg nya Terminator-filmen igår på Fontänen i Vällingby. Den var bättre än Star trek-filmen jag såg i tisdags men sämre än mycket annat. Den mesta energin och pengarna verkar ha gått åt till att:

1. Göra makalös effekter med robotar och sinnessjukt stora explosioner.

2. Göra en väldigt seriös, allvarlig, gritty och dyster film om robotar och sinnessjukt stora explosioner.

Till skillnad från de tidigare Terminator-filmerna så utspelar sig denna film i en postapokalyptisk värld (tänk Mad Max fast utan Mel Gibson) och en sån film har ju en del möjligheter, jag menar, till och med Waterworld är ju sevärd just pga allt häftigt som kommer att hända med världen om den går under. MEN! Utvecklar Terminator Salvation några intressanta idéer om hur världen kommer se ut om jorden går under? Hur människorna skulle reagera om jorden gick under? NEJ! Det är samma gamla vanliga läderbrallor och armérockar, söndriga bensinstationer och öknar man sett sedan tidernas begynnelse. Och utan glimten i ögat.


För att återkomma till mina tidigare påståenden, jag har verkligen inga problem med robotar och sinnessjukt stora explosioner, det är bland det bästa jag vet och en av få anledningar till varför filmen var sebar. Men konceptet går inte riktigt ihop med en tråkig story och som sagt väldigt allvarlig och dyster framtoning. När jag ser actionfilm är det egentligen inte själva explosionerna i sig som är intressanta. Det som får mig att jubla är när något finurligt, smart, häftigt, hjältemodigt, ondskefullt och framförallt coolt händer! Exempel är slutscenen i Die hard 1 då John McClane överlistar Alan Rickman med hjälp av endast silvertejp och pistoler. Eller scenen i Hard Target (av geniet John Woo) då Jean Claude van Damme står på en framrusande motorcykel, kör chickenrace mot en stor jeep fylld med skurkar, voltar över hela skiten och skjuter sönder bilen tills den exploderar!! Eller slutscenen i För en handfull dollar som totalrippades i V för Vendetta! Överdriven action blir ganska tråkig om det inte finns lite tanke bakom. Men den här filmen var lite för allvarlig och dyster för att vara uppfinningsrik verkar det.


Och var är alla oneliners?! Kan det vara så att detta är en trend i actionfilm nuförtiden? Man kanske anser att oneliners e lite gammalt. Lite åtti. Lite nitti? Sjutti? Vad i helvete. Fram med lite oneliners! Bara för att det är oneliners i en film behöver den inte vara töntig.

Christian Bale gör väl en ganska solid insats, om än lite tråkig. Men vad gör han med sin röst? Han har fortfarande inte släppt Cannibal Corpse-growlet från Batman-filmerna. Sam Worthington har en bättre röst, han verkar ha en mörk röst från början och behöver inte förställa sig. Han är ju en rätt ny kille på film, har bara sett honom i en film tidigare tror jag. Vi får se vad det blir av honom. Jag tycker han skötte sig snäppet bättre än Bale i denna i alla fall.

Nu när jag nästan bara sagt tråkiga saker om Terminator Salvation kanske jag ska avsluta med någonting positivt. Den var faktiskt inte så fantastiskt dålig och den är absolut sevärd. Den är bara så typisk för trenden i actionfilm nuförtiden. Mer effekter än karaktärer. Mer snabba klipp än hjärta. Det finns några ljuspunkter i filmen men de får ni upptäcka själva!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar