lördag 2 maj 2009

Star wars och Wolveröv

Jag börjar med att visa min nyligen inskannade George Locust!
Jag såg Star wars episod 1 på valborgsmässoafton eftersom jag är för cool för att festa. När eftertexterna började rulla höll jag nästan på att läsa fel. Resultatet blev denne lille gynnare. När jag ändå är inne på Episod 1 så kom jag att tänka på lille Jake Lloyd som spelar Anakin Skywalker i filmen. Vad har hänt med honom?! Jo, ingenting. I alla fall inte enligt imdb. Han har inte gjort en enda film sen Star wars episod 1. Ja det var ju tråkigt, jag hade hoppats att han växt upp till ett knarkande barnskådisfreak. Det har han alltså inte gjort verkar det. Hursomhelst, å här ser han ut i alla fall:


En annan barnskådis som istället har gjort en massa grejer OCH blivit vuxen är Haley Joel Osment. Den söte killen från Sjätte sinnet ser nu ut så här:


Nog om barnskådisar för tillfället. Igår såg jag Wolverine på biopremiären. Den visade sig vara en besvikelse. Det var inte jätteoväntat men väldigt tråkigt. Det är fascinerande hur man kan göra en dålig film av det materialet som finns. Istället för att lägga energin på Wolverines fantastiska bakgrundshistoria använder de två timmar till att visa några halvcoola fighter, häpnadsväckande lite story och alldeles för mycket klichéer.

Filmskaparna hastar förbi hans familj, 1800-talet, andra världskriget och vietnamkriget på ungefär fem minuter inklusive förtexter (förtexterna var dessutom rena ripoffen på inledningen av Watchmen) och sen landar vi i någon slags nutid där världens sexigaste man Hugh Jackman måste slåss mot Sabretooth i en timme och fyrtiofem minuter. Liev Schreiber som Sabretooth fungerar bra mest på grund av hans mörka röst men snubben som spelar Gambit förstår jag inte riktigt. Hur svårt kan det vara att hitta en manlig modell i trettifemårsåldern som har slutspelsskägg och snackar med fransk brytning? Istället är det nån annan rätt alldaglig snubbe som glassar runt med stav och rock. Och Deadpool: Jag har inte läst några Deadpool-serier men han är uppenbarligen ändrad beyond recognition av filmteamet. Ryan Reynolds gör trots allt en rätt bra insats men var är dräkten dock och what the fuck, var ÄR dräkterna? Inte en enda superhjältedräkt i filmen. Trist.

Hugh Jackman var som vanligt duktig men det räckte inte riktigt till när allt annat förutom vissa actionsekvenser var så fasansfullt dåligt och förutsägbart. Jag älskar oneliners men i den här filmen blev det bara för töntigt. ("And you haven´t stopped chewing on cheap cigars" var kanske den sämsta).

"Jag borde ha haft pop corn" tänkte jag när jag satt i biomörkret och småfnissade och grät om vartannat. Men för att inte sluta på en alltför allvarlig ton bjuder jag på en liten skämtteckning till jag knåpat ihop:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar